Pædagogikken
Rudolf Steiner-pædagogikken opdrager børnene forskelligt alt efter hvilken 7-års periode, de er i.
SÅLEDES ER DET VIGTIGSTE:
- fra 0 - 7 år: Efterligning.
- fra 7 - 14 år: Kærlig autoritet.
- fra 14 - 21 år: Selvstændig dømmekraft.
I Rudolf Steiner børnehaverne lader man først og fremmest børnene være legebørn.
De omgives med naturmaterialer såsom træ, kogler, uld, bomuld, silke og lignende.
Ved de forskellige årstidsfester oplever børnene de skiftende årstiders særpræg og stemninger. Det giver ægte oplevelser for de vågnende sanser.
I børnehaven fortælles remseeventyr, der imødekommer barnets trang til gentagelser, og folkeeventyr, der giver næring til den vågnende fantasi.
Børnene er omgivet af voksne, der foretager sig naturlige handlinger, der kan efterlignes:
Madlavning, syning, reparation af legetøj, havearbejde m.m. Også den daglige sangleg foregår ved efterligning.
Barnet under 7 år lærer ved efterligning og ikke ved forstandsmæsig forklaring. På samme måde som det lærer at tale.
Alt dette foregår i en daglig rytme, hvor de samme ting sker i samme rækkefølge.
Dagligdagen i børnehaven veksler mellem den frie leg og samling af børnene til f. eks. sangleg, eventyrfortælling, tegning, malning og forberedelse til årstidsfester.
Det giver børnene en indre tryghed at mærke en daglig rytme. Og denne indre tryghed er den første forudsætning for, at barnet kan suge verden til sig gennem den efterlignende leg frem til 7 års alderen.